Kompetencebaseret instrumentbevis til flyvemaskine – CB-IR(A)

Kompetencebaseret instrumentbevis til flyvemaskine – CB-IR(A)

EASA har offentliggjort de længe ventede nye regler, der skal gøre instrumentbeviset mere tilgængeligt for privatpiloter. Med de nye regler for instrumentuddannelse er der taget et stort skridt i retning af mere fleksible regler. I stedet for stringente timekrav er der med den nye “kompetencebaserede instrumentuddannelse” lagt op til at se på en aspirants eventuelle forudgående erfaring; for eksempel hvis du har forudgående IFR-flyvetid eller benytter det nye enroute instrument rating (EIR) som trinbræt på vej mod det fulde instrumentbevis. Efter en pre-entry assessment (evalueringsflyvning) kan timekravet reduceres helt ned til 10 timers flyvning på en godkendt flyveskole, afhængigt af den forudgående erfaring. Skolen vil efter gældende regler tage stilling til, hvor meget af flyvetiden der kan reduceres for den enkelte aspirant.

Teoripensummet er samtidigt skåret til, så det fokuserer på de emner, der reelt er relevante for basal instrumentflyvning og for at flyve IFR i et mindre fly i Europa. Derfor er instrumentbeviset nu pludselig kommet inden for rækkevidde for europæiske PPL-indehavere.

Teori-timekravet er nedsat fra 200 til 80 timer. Hvis du benytter dig af fjernundervisning og selv er god til at få læst op på pensum, kan du klare dig med ned til 8 timers fremmøde på en flyveskole for at få teorien dækket. Ren klasseundervisning er således skåret ned til blot 8 timer og kan altså principielt klares på en weekend, forudsat at du studerer flittigt derhjemme. På den måde er det nu blevet langt mere overkommeligt for en privatpilot at kombinere teorien med et arbejdsliv.

Det skal bemærkes, at der kræves GEN – Generelt Radiocertifikat som luftfartsradiotelefonist – for den praktiske del af kurset.

Se mere på om kurset her.