Finn Kragh Tøttenborg (GAF)

Mine arbejdsdage hos Billund Air Center er aldrig ens. Jeg arbejder ikke på faste tidspunkter, men aftaler løbende med skolen, hvornår jeg kan flyve med eleverne. Jeg kan godt lide den venskabelige tone på skolen, og da stedet bærer præg af mange unge mennesker, sker der noget hele tiden.

Mens jeg var i forsvaret i 1980’erne, fik jeg øjnene op for helikoptere. De kom jo forbi jævnligt, og på et tidspunkt sprang jeg selv ud i uddannelsen til helikopterpilot. Jeg blev pilot i 1986 og var i forsvaret indtil 2008, hvor jeg blev pensioneret som major.

Inden for forsvaret startede jeg med at blive pilot på helikoptere ved Hærens Flyvetjeneste, hvor jeg fløj med vores panserværnshelikopter, som blandt andet skulle bekæmpe kampvogne. Jeg var chef i Panserværnshelikopterkompagniet i seks år, og efterfølgende var jeg næstkommanderende i Hærens Flyvetjeneste i fire år. Derudover har jeg arbejdet i flyvevåbnet, ved Flyvertaktisk Kommando og været chef for helikopteruddannelsen på Flyvestation Karup.

Inden jeg forlod forsvaret, tog jeg mine ”civil certificater”, og så viste det sig, at Billund Air Center manglede en instrumentinstruktør til helikoptere. Hos Billund Air Center gør jeg brug af mine mange års erfaring, og derfor kan jeg bidrage med noget ro til uddannelsen.

Noget af det bedste ved jobbet er, når jeg underviser elever, der føler sig udfordret, men som efter et par uger får styr på flyvningen. Eller når jeg støder på en gammel elev, der siger ”Jeg kan huske, at jeg fløj med dig, og du var en god instruktør”. Det er sådan nogle oplevelser der gør det sjovt at undervise på Billund Air Center.