Martin Hansen – helikopterpilot-elev

Jeg er egentligt uddannet produktionsleder inden for landbrug, men jeg har altid været fascineret af at flyve. Men pilotuddannelsen er dyr, så muligheden har ikke altid været der.

Efter at have arbejdet som landmand, ville jeg prøve nye udfordringer og blev gulvlægger. Det arbejdede jeg med i 3 år. Men da jeg fik mulighed for at komme ind på mit drømmestudie som helikopterpilot, måtte jeg slå til.

Nu har jeg gået på helikopterpilotuddannelsen på Billund Air Center i fem måneder, og det er superfedt! Jeg glæder mig til at komme her hver dag, for her er både nogle dejlige elever og instruktører, og vi har det skideskægt. Alle er positive og vil fremad – det er ikke nogen let uddannelse, men der er altid hjælp at hente og aldrig nogen sure miner hos nogen.

Jeg kommer fra Esbjerg, hvor jeg stadig bor, så jeg kører til Billund hver dag, men overvejer at flytte hertil. Jeg vil gerne spare kørslen og have sammenholdet med alle de andre, og når vi kommer til at læse om aftenen, er det rart at kunne sove i nærheden. Det bliver der behov for, for det er en meget intensiv uddannelse.

Før jeg startede på uddannelsen, undersøgte jeg nogle forskellige skoler, men jeg valgte Billund Air Center, fordi det er et af de steder, der tilbyder en integreret uddannelse, og fordi det meste foregår på skolen i stedet for derhjemme. Det er fedt, at det går så stærkt på skolen, at man virkelig kan mærke, der sker noget. På de fem måneder, jeg har været her indtil nu, har jeg lært rigtig meget, og jeg har ikke et sekund fortrudt, at jeg startede på uddannelsen.

Vi er ikke så mange i min klasse, så det er meget intensivt, samtidig med at vi nok kan lave lidt mere spas, end hvis vi havde været flere. Instruktørerne følger det niveau man er på, og der er altid nogen, der er parat til at give en hjælpende hånd, hvis der er brug for det.

Når jeg bliver færdig, er drømmen at flyve lægehelikopter, fordi det er afvekslende, og du aldrig rigtig ved, hvor du skal hen. Der sker hele tiden noget nyt, men det kræver meget erfaring at få lov til det. At flyve offshore vil også være et af mine store ønsker. Der får du en stabil arbejdsplads, hvor du har din rute og ved, hvad du skal for det meste. Uanset hvad, er jeg parat til at tage det der kommer for at få de timer der skal til.