Peter Dissing Olesen – tidligere BAC-elev

Det har altid været min drøm at få et job hos Thomas Cook Airlines, ligesom min far. Min far er kaptajn i Thomas Cook, og som barn sad jeg på jumpseat’et i cockpittet, mens vi fløj verden tynd og besøgte alverdens lande.

Man skal være fyldt 18, før man kan gå i gang med den integrerede pilotuddannelse, men jeg kunne nærmest ikke komme hurtigt nok i gang med at flyve, så som 17-årig købte jeg en anpart i en flyvemaskine i Thisted og tog mit PPL-certifikat i den. Jeg gik også i gang med en 4-årig uddannelse som værktøjsmager, så jeg havde noget at ”falde tilbage på”, hvis pilotdrømmen ikke gik i opfyldelse.

Så snart jeg havde mit eksamensbevis som værktøjsmager, gik jeg i gang med den integrerede pilotuddannelse hos Billund Air Center. Jeg kommer fra Thisted, så valget faldt helt naturligt på Billund, fordi det både var nemmest og billigst. Jeg var meget tilfreds med uddannelsen. De havde virkelig styr på tingene, og samtidig var det et lille hyggeligt sted, hvor det var til at snakke med alle.

Der sker ikke specielt meget i Billund, men rent fagligt er byen perfekt at bo i. Det er billigt som studerende at bo her, og de fleste boliger, som man anvender til studerende, ligger næsten i gåafstand til skolen. Luftrummet over Billund er fyldt med fly – også mange af de store rute- og charterfly, som jeg jo drømte om at flyve. Det var naturligvis lidt en omvæltning at komme fra luftrummet i Thisted til det i Billund – der var mere travlt og en helt anden atmosfære i luften, men det gav mig en fin indsigt og meget gode erfaringer.

Jeg startede som handler hos Sun Air, mens jeg stadig var i gang med uddannelsen, men jeg sagde jobbet op, da jeg var færdig, for jeg havde ikke tålmodighed til at vente på, at de ville omskole mig til at flyve Dornier, som jeg alligevel i sidste ende skulle betale mange penge for. Jeg besluttede i stedet at gå benhårdt efter min drøm om at blive pilot hos Thomas Cook Airlines, og for at komme først i køen hos de store selskaber er det klart en fordel, at du allerede er omskolet på den pågældende type, så jeg betalte for min egen omskoling til Airbus 320.

Min omskoling gav desværre ikke pote med det samme, og selvom jeg havde sendt mere end 1000 ansøgninger af sted, havde jeg stadig ikke fået et job. Efter et halvt år begyndte jeg at arbejde frivilligt hos Billund Rundflyvning, hvor vi fløj kunder rundt i nærområdet.

En dag lykkedes det, og jeg fik et job hos de nystartede Air Sweden, hvor de havde en Airbus 320. I starten lå basen i Prag, men efter noget tid blev den flyttet til Stockholm, og herfra fløj jeg både charterture til syden og ruteture til Irak. Det var lidt specielt at flyve til Bagdad pga. faremomentet, men det gav en masse erfaring på godt og ondt. Selskabet begyndte desværre at skrante efter nogle år, så da en god bekendt fra Billund Air Center luftede en mulighed for at komme til at flyve for Balkan Holidays i Bulgarien, slog jeg til. Det var godt, for en uge senere gik Air Sweden konkurs. Hos Balkan Holidays havde jeg i starten base i Bulgarien, hvor vi hentede turister fra Skandinavien og Storbritannien ned til Sunny Beach. Efter et halvt år overtog Balkan Holidays den rute, jeg havde fløjet for Air Sweden mellem Stockholm og Irak, og så havde jeg igen en skandinavisk base at flyve ud fra.

Da jeg havde været cirka halvandet år hos Balkan Holidays, kom det længe ventede tilbud endelig – døren åbnede sig til Thomas Cook Airlines! Jeg kom en tur i simulator, og så var jobbet mit. Jeg har været hos Thomas Cook Airlines de sidste tre år, og jeg flyver både Airbus 320, 321 og 330. Den sidste blev jeg omskolet til hos dem, og det var også lidt af en drøm at komme til at flyve den, for det er en af de helt store “heavy jets” med plads til 407 passagerer, som flyver de lange “longhaul” ture til for eksempel Thailand og Caribien. Jeg kommer i det hele taget verden rundt med Thomas Cook Airlines. Om sommeren går turene mest til charterdestinationer som Gran Canaria, Mallorca, Kreta, Rhodos og Alanya, og om vinteren skal vi længere væk for at komme til varmen, så her flyver vi til destinationer som Egypten, Thailand og en lang række forskellige destinationer i Caribien.

Drengedrømmen om at flyve sammen med min far gik også i opfyldelse. Sidste år fløj vi sammen til Thailand i en Airbus 330 – denne gang med mig som pilot:)