Ole Bramsen – tidligere BAC-elev

Jeg færdiggjorde min uddannelse hos Billund Air Center i 2007 og blev hurtigt derefter ansat hos Sterling, hvor jeg fløj Boeing 737. Men da den økonomiske krise opstod i 2008, blev jeg tvunget til at finde en anden vej, og lige i den periode var der nærmest ingen ledige jobs inden for feltet. Ved et rent held blev jeg ringet op af en ven, der gav mig muligheden for at tage til Irak og flyve med base i Bagdad.

I Irak fløj vi det, der kaldes ”hellige rejser” for muslimer – fra Bagdad til Mekka – og det var et arbejde, der til tider foregik med livet som indsats. Her mødte jeg blandt andet mange ældre mennesker, der havde levet et liv med frygt, og i mange tilfælde aldrig havde haft mulighed for at rejse. Der er stor forskel på charterflyvning herhjemme i forhold til at flyve sådan et sted, da vi har oplevet at folk døde i flyveren på vej hjem dernedefra. Det var, som om de havde været nede at besøge Mekka, og så var livet fuldendt for dem.

Mit arbejde i Bagdad holdt mig flyvende inden for luftfart under krisen, og jeg boede dernede fra februar 2009 til februar 2010. Ud over de skæbner, jeg mødte, oplevede jeg, hvordan det føles at flyve i en krigszone, og jeg var vidne til flere bombardementer i Bagdad lufthavn. Jeg føler, at jeg fik en stor øjenåbner som pilot dernede – både når det kommer til det flyvemæssige, men også det rent menneskelige. Udover vores ”hellige rejser”, fløj vi også til destinationer som Mosul, Basrah, Teheran, Dubai og fra Cairo til Jeddah.

Min pilotdrøm opstod, da jeg som lille dreng sad og lejede med flyvemaskiner. Men da jeg var blevet voksen, tænkte jeg, at det var en uopnåelig drøm, så jeg tog en traditionel uddannelse som grafisk trykker. Det arbejdede jeg med i otte år. Ved et Air Show i Aalborg fandt jeg dog ud af, at min drøm måske godt kunne blive til virkelighed – og så kastede jeg mig ud i det bid for bid.

Hos Billund Air Center valgte jeg at tage modular-uddannelsen, hvor jeg købte små blokke undervejs. Det gav mening for mig – især under den første del, fordi det gjorde mig sikker på, at jeg traf det rigtige valg. Da beslutningen var taget, kørte jeg bare på og fik fuld valuta for min uddannelse hos Billund Air Center. Efter min øjenåbner i Irak, blev jeg i 2011 ansat hos Mærsk ved Star Air i Køln, hvor jeg dagligt gør brug af både erfaringer og viden inden for feltet.