Mikael Møller Knudsen – tidligere BAC-elev

Hej jeg hedder Mikael og er i 2014/41 år gammel.

Efter et yderst tilfredsstillende træningsforløb hos BAC afsluttede jeg udannelsen i 2000.
Desværre havde jeg ingen rige forældre, så under udannelsen arbejdede jeg alt det som var muligt, det resulterede bl.a. i jobs som flyvasker, handler, steward, instruktør og tjener, noget jeg til dato sætter meget stor pris på.

I 2001 fik jeg min første type-rating en Boeing 727-200 som jeg fløj i 3 år baseret i Liège/Belgien, senere blev jeg en 737ng hverdag hvor jeg besøgte baserne København, Billund, Oslo og Malmö.

I 2006 var jeg heldig at få tildelt en kaptajns position og har fløjet som sådan siden. Udover selve flyvningen arbejdede jeg endvidere som auditør, instruktør og det sidste år, som basechef i Malmö.
Sterling Airlines var et utroligt firma gjort af menneskene bag, jeg fik 10 fantastiske og lærerige år der.

Efter konkursen var jeg heldig at blive inviteret til Cimber/Sterling, men samtidigt opstod muligheden for at rejse til Irak som konsulent/kaptajn og assistere Hajj organisationen med at implementere 2 nye B737-700.

Vi var 4 piloter som initialt fløj nogle af de første civile flyvninger indenrigs og senere videre til resten af Mellemøsten. Det operationelle tempo var højt, selve flyvningerne var komplekse med spiral anflyvninger, et meget højt trusselsbillede hvor raketangreb, bombertrusler og et dynamisk luftrum var standard.

22+ piloter, en Op afdeling og ca. 60 stewardesser blev ansat og trænet i en 5 måneders periode, en som alle er de nogle af de bedste crew jeg har mødt i mit liv.

Vel hjemme igen tilbragte jeg 18 måneder i Cimber/Sterling.

Flydubai et nystartet firma havde efterhånden vagt manges interesse, jeg fik muligheden og startede i 2010, et spændende sted hvor man flyver en meget varieret arbejdsplan, alt fra halv krigs operation i Kandahar, Bagram og Kabul til unikke procedurer i Nepal/Katmandu til at opleve den ultra store fattigdom i Bangladesh og videre til Maldiverne med de smukke strande og paraply drinks.

I Flydubai arbejdede jeg endvidere som pilot recruiter hvor vi screenede og ansatte egnede kandidater naturligvis ledet af Hr afdelingen.

I 2014 fik jeg efter 3 ½ års ansøgning en af mine større drømme opfyldt, nemlig at skifte fra et airline til Vvip/Vip operation. Desværre er det få steder man kan få den mulighed da denne type flyvninger ofte er varetaget af det pågældende lands luftvåben.

Jeg flyver i dag en Bbj 2 på officielle som uofficielle statsbesøg i det meste af verden, for en regering i Mellemøsten.

Jeg arbejder stadigvæk efter de retningslinjer og gode råd jeg lærte i Billund Air Center, det at blive og være pilot er en holdnings bearbejdende uddannelse og livsstil, den stiller store krav, men omvendt, giver den så meget igen.

For mig rent karrieremæssigt har det altid fungeret aldrig at sige nej til gratis uddannelse eller kurser uanset hvor ligegyldige jeg har ment de var, man aner nemlig ikke hvornår præcis den viden man tilegnede sig gør en mere kvalificeret til det næste job.

Ofte til samtaler har jeg set mange dygtige piloter som ikke har haft andet end selv flyvning, prøv at have et liv udenfor luftfarten også.
I dag er det ikke nok at du er en dygtig pilot, du skal være et helt menneske der som kaptajn/styrmand kan begå sig i alle situationer, fra den fine uniform til at tage øretæverne i gaten når du skal fortælle 175 sure gæster at i desværre er yderligere 8 timer forsinket og cateringen for øvrigt har lukket. Med andre ord, der er store forventninger til dig før et firma giver dig nøglerne til et fly som koster +100 millioner kroner og vigtigst af alt, ansvaret for 200 mennesker eller fleres liv.

Men tro mig, rejsen dertil er det hele værd.

Hvis jeg skulle gøre det hele om, ville jeg stadigvæk vælge Billund Air Center.

Held og lykke, jeg håber vi ses deroppe.