Kasper Jernith – tidligere BAC-elev

Da jeg var i forsvaret, blev jeg inspireret til at blive pilot, fordi der var flere af mine kolleger, der valgte at gå den vej. Jeg var egentlig godt tilfreds i forsvaret, men søgte et job, der gav mere tryghed på hjemmefronten, så det gav god mening at søge ud.

Jeg startede i første omgang på en anden skole, men den gik konkurs midt i mit forløb, så jeg kontaktede alle pilotskolerne i Danmark for at finde ud af, hvor jeg bedst kunne gøre min uddannelse færdig. Valget faldt på Billund Air Center, fordi de gav mig det bedste tilbud i forhold til, hvor hurtigt jeg kunne færdiggøre min uddannelse. Jeg ville gerne flyve hver eneste dag for at komme igennem hurtigst muligt, og det kunne kun lade sig gøre hos Billund Air Center. Efter jeg havde accepteret tilbuddet fra dem, skar de noget af prisen af landingsafgiften, fordi de ved en fejl havde sat den lidt for højt. Det var fedt, at de gjorde det af sig selv – jeg var jo allerede godt tilfreds med tilbuddet. Men det er en af de ting, der viser, at de virkelig er reelle, og absolut ikke er ude på at tørre en. På det tidspunkt var der mange af skolerne, som virkede desperate på grund af finanskrisen, og det kunne jeg godt mærke, da jeg havde kontakt til dem. Det afskrækkede mig en del, da jeg jo lige havde været igennem en konkurs med en skole. Hos mange af de andre skoler tog de på det tidspunkt betaling fra eleverne på forhånd, men hos Billund Air Center betaler man for den undervisning, man har haft. Det var selvfølgelig også ret vigtigt for mig, at jeg ikke endnu engang skulle investere mange penge forud.

Jeg var virkelig glad for min tid hos Billund Air Center, selvom jeg kun var der de sidste tre måneder af min uddannelse. Der var en rigtig god stemning, og en fin tone mellem elever og personale. Hos Billund Air Center blev jeg spurgt, hvornår jeg havde lyst til at flyve, i stedet for bare at blive dikteret. Det var nyt for mig. Instruktørerne var også helt nede på jorden og virkede som nogle erfarne undervisere. Billund Air Center hjalp også med at finde et sted at bo for de tre måneder, jeg manglede af min uddannelse. Det er ikke helt nemt at finde et sted for så kort en periode, men Peter kendte en, der kendte en, og så havde jeg tag over hovedet.

Da jeg blev færdig hos Billund Air Center i august 2011, tog jeg tilbage til forsvaret i et lille års tid, og så uddannede jeg mig samtidig til flyveinstruktør. Kort tid efter blev jeg tilbudt et job som handler hos den danske virksomhed North Flying. Som handler gør man flyene klar, og det er typisk her, flyselskaberne kigger, når de skal bruge flere piloter. Efter 11 måneder som handler hos North Flying begyndte jeg at flyve for dem, og i januar 2014 overgik jeg til en pilotkontrakt. I starten var det ikke en fuldtidskontakt, så der fløj jeg kun hver anden uge, men nu er jeg ansat på en fuldtidskontrakt.

Jobbet som pilot hos North Flying er meget varieret. Jeg flyver en Metroliner, som er et passagerfly til 19 personer. Nogle dage bliver flyet brug til at flyve fragt, og andre dage flyer vi for eksempel med patienter. Vi flyver også nogle faste ruter i Norge, hvor vi fungerer som bus, fordi bjergene gør, at det tit tager alt for lang tid at komme rundt i bil. Det er et død-spændende job, og ikke to dage er ens!