Bo Gyde Christensen & Martin Reiss – 2 tidligere BAC-elever

For mig var det en drengedrøm at blive pilot. Jeg er gammel Billund-dreng og har boet tæt ved lufthavnen hele min barndom, så jeg har stået og set på flyvemaskiner, der fløj lige hen over hovedet på mig. Der var simpelthen ikke anden vej for mig at gå end at blive pilot.

Jeg startede med at svæveflyve i 1991 og tog min uddannelse til pilot hos Billund Air Center fra 1997-1999. Jeg valgte en modularuddannelse, og det passede mig rigtig godt, fordi det gav mig tid til at arbejde ved siden af og på den måde begrænse min gæld.

Da jeg startede på uddannelsen, var jeg i starten af 20’erne. Jeg arbejdede for DHL, hvor der især var travlt om sommeren, og i de perioder kunne jeg så – takket være modularuddannelsen – drosle lidt ned på de timer, jeg brugte på skolen.

Lige da jeg var blevet færdig som pilot, var jeg nødt til at opbygge flyvetimer. Derfor arbejdede jeg blandt andet som slæbepilot på svæveflyvecenteret i Arnborg, hvor jeg trak svæveflyene op i luften. Men på et tidspunkt fik jeg arbejde for Mogens Anker, der lavede Legoland-rundflyvninger over forskellige seværdigheder i Billund-området, og derigennem kom jeg senere over i SUN-AIR, hvor jeg fik arbejde som operationsmedarbejder. På den måde aftjente jeg en form for værnepligt i de første år efter min uddannelse, indtil jeg havde opbygget timer nok.

I 2001 kom jeg så til Air Alsie, hvor jeg både fløj forretnings- og ambulanceflyvninger. Det var især ambulanceflyvninger, jeg tog mig af, og her hentede jeg folk hjem for forsikringsselskaberne, hvis de for eksempel var kommet til skade under en ferie.

I dag arbejder jeg som pilot for Star Air på en langtidskontrakt for UPS. Jeg bor i Køln og flyver herfra rundt omkring i Europa. Vi opererer Boeing 767-200/300, og vi arbejder for det meste om natten. Det kan godt være hårdt, når vækkeuret ringer ved midnatstid, og du skal op og af sted, men jeg elsker mit arbejde!

Bo Gyde Christensen

Da jeg var barn, røg jeg med i bagagerummet på flyet, når min onkel havde rundflyvninger i luftrummet over Samsø. Han var flyinstruktør, og sideløbende fløj han rundture med turister om sommeren, og når der var en ledig plads på de ture, tog han mig med. De ture var helt sikkert det, der gjorde, at jeg i august 1996 tog min første flyvetime. Valget faldt helt naturligt på Billund Air Center, fordi jeg havde taget teori på luftfartsskolen i Billund. Billund Air Center var et rigtig godt sted at være, og jeg havde nogle gode år på skolen.
Sideløbende med uddannelsen hos Billund Air center arbejdede jeg som handler hos Sun Air og portør i Billund Lufthavn. I Billund Lufthavn kom jeg i berøring med de helt store jet-fly, når jeg kørte trapper, gav flyverne strøm og tømte skraldespande i kabinen. Af og til var jeg så heldig, at mekanikeren var i cockpittet, når jeg gjorde flyet klar, og så kunne jeg få lov at sætte mig i sædet på en Boeing 737, Boeing 727 eller Airbus 320. Det gav mig mulighed for at se – og ikke mindst drømme om – hvordan det ville være at styre en stor flyver, og jeg tænkte da tit på, om det mon ville lykkes at blive pilot på en af dem. En enkelt gang fik jeg en tur til Las Palmas og retur i cockpittet på en Boeing 727 – meget spændende for en ung, spirende pilot som mig.

Det hele gik op i en højere enhed, når jeg kunne krydre arbejdet med de store fly med flyvning i de små skolefly hos Billund Air Center. Det var uden tvivl en tid, hvor al fokus var på flyvning.

Jeg blev færdiguddannet og fik mit Twin-certifikat fra Billund Air Center i 1999, og fordi jeg havde arbejdet hos Sun Air ved siden af uddannelsen, var jeg så heldig at starte på type rating til deres Bae-ATP kort tid efter. Det gav nogle fede oplevelser, og jeg husker især de ture, hvor vi fløj skiturister til Norge og landede i Degali Lufthavn. Her kom man flyvende hen over bjergene og ned i en dal, hvor den lille lufthavn lå helt indhyllet i sne og badet i gulligt lys – selve terminalen var en bjælkehytte.

I november 2000 fik jeg tilbudt et job som pilot hos Star Air med base i Köln i Tyskland. Her startede jeg med at tage min type-rating, så allerede året efter blev drømmen til virkelig, og jeg kunne sætte fuld gas på de tre motorer på en Boeing 727. I dag flyver jeg som Kaptajn på en Boeing 767 hos Star Air, og i det job kommer jeg rundt til mange forskellige destinationer i Europa. Det er en spændende måde at opleve verden på, og da vi ofte lander i en by om morgenen og først skal flyve igen sidst på dagen, når jeg faktisk at opleve de byer, vi besøger. Turene er heller ikke så lange, når man flyver i Europa, og det kan jeg også godt lide.

Et af de største øjeblikke som pilot var, da jeg sad alene i flyveren for første gang. Jeg husker min første solotur hos Billund Air Center, som var den i går, selvom det efterhånden er nogle år siden. Da jeg landede flyveren efter den første solotur, stod instruktøren klar med en buket markblomster, som han havde plukket, mens jeg var på vingerne – den buket har jeg stadig!

Martin Reiss2

Martin Reiss