Niels Bjødstrup (NB)

Som instruktør ser jeg ikke alting sort/hvidt. Tingene kan faktisk godt diskuteres og anskues på forskellig vis. Der er rigtig meget teori, og jeg har det bedst, når jeg kan sige: DET HER – det kan I rent faktisk bruge til noget! Det er fedt, når eleverne får en aha-oplevelse, efter at have lavet øvelserne og bearbejdet teorien.

Pilotdrømmen minder vel lidt om brandmandsdrømmen, fordi det ofte er en drøm, der opstår, når man er barn. Det gjorde den i hvert fald hos mig. Som 17-årig var jeg på udveksling i USA, hvor faren hos den familie, jeg boede hos, arbejdede hos Delta Airlines. Moren var ved at tage privatflyvercertifikat, og datteren arbejdede som instruktør. Så de introducerede mig ligesom til den verden. Jeg begyndte at spille en masse flysimulatorspil og fattede derigennem for alvor interesse for branchen. Jeg læste også en del i det materiale, som min ”udvekslings-mor” brugte til sin uddannelse, og jeg kom med ud at flyve, når det var muligt.

Da jeg kom hjem, var jeg helt afklaret med, at det var den vej, jeg ville gå. Min far insisterede dog på, at jeg skulle tage en uddannelse, som jeg kunne falde tilbage på, så derfor tog jeg en 1-årig HH, inden jeg tog tilbage til USA for at tage uddannelsen i South Carolina. Jeg blev færdig som 25-årig, og blev derefter et par år i USA og fløj som instruktør.

Da jeg kom tilbage til Danmark, fik jeg konverteret mit amerikanske certifikat til et europæisk hos Billund Air Center. Jeg manglede dog det altafgørende netværk, fordi jeg havde taget uddannelsen i USA, så det første år i Danmark arbejdede jeg med handling hos Sun Air og tog ud for at flyve passagerflytypen ATP for at få timer. Senere kom jeg til Mærsk, hvor jeg fløj både Boing 737 og CRJ, og i 2007 blev jeg kaptajn hos Jet Time. Jeg har sideløbende været tilknyttet Billund Air Center som instruktør, hvor jeg siden 2001 har undervist i radionavigation og GEN-COM.