Fini Felbøl (FIN)

Da jeg var fire år gammel, boede jeg to år i Grønland med mine forældre. Jeg kan huske, at vi var ude at flyve med helikopter, og ifølge min mor var det dér, min pilotdrøm opstod.

Da jeg var blevet voksen, lærte jeg at flyve i helikopter på en flyveskole i Roskilde lufthavn, og jeg blev tilbudt en læreplads som flymekaniker i Billund hos Air Service. Jeg havde hænderne skruet godt på, sagde de, så jeg sagde ja til jobbet og sprang ud i det – og flyttede til Billund. Air Service er stedet, hvor både Billund Air Center og Roskilde Flyveskole får lavet deres helikoptere. Her gør jeg også brug af min PPL-(H) – ”private pilote license”, da det giver god mening, at jeg både reparerer, laver eftersyn og afslutter med en flyvetur for at teste, om alt er, som det skal være. Jeg startede hos Billund Air Service i 1994, og nu har jeg så 20 års jubilæum inden for branchen.

Hos Billund Air Center underviser jeg i det mekaniske inden for helikopterne Robinson 22 og Robinson 44. Jeg gennemgår helikopterens opbygning og tager hensyn til, at der er stor forskel på, hvilken baggrund eleverne kommer med. Nogle er måske ingeniører eller lastbilchauffører, hvor andre kommer lige fra gymnasiet. Jeg er altid spændt, inden undervisningen starter, men jeg får et kick ud af at dele mine erfaringer, og jeg går altid fra Billund Air Center med en god mavefornemmelse.

Eleverne på Billund Air Center skal igennem hele helikopterens opbygning, og de skal vide, hvordan den skal tjekkes, når de overtager den fra en anden pilot. Helikopteren bliver stresset, når nye elever skal lære at bruge den. Derfor analyserer eleverne helikopteren med et ”pre-flight-tjek”, når de overtager den. Derudover gennemgår jeg hele det elektriske system og giver eleverne en forståelse for, hvordan det skal tackles, hvis der opstår problemer.

Til daglig er jeg helikoptermekaniker ved Dancopter i Esbjerg, hvor vi flyver frem og tilbage til Nordsøen. I Dancopter støder jeg tit på gamle elever, som jeg har undervist på Billund Air Center, og som er endt som erhvershelikopterpiloter – og jeg er altid frisk på at svare på tekniske spørgsmål, da det holder mig ved ilden.