Brian Bane Larsen (BAN)

Som instruktør arbejder jeg meget med den menneskelige side og de egenskaber, den enkelte elev har. Jeg har været mange år ude i den virkelige verden i branchen, og jeg ved, hvilke hårde krav, der venter eleverne derude. De krav prøver jeg at forberede eleverne på, så de undgår et kulturchok.

Hvis vi har en elev, som ikke har så nemt ved at tygge sig igennem uddannelsen, hjælper vi med samtaler, gode råd og coaching. Det er vigtigt for mig, at vi ser på den enkelte elev og vurderer, hvordan vi kan hjælpe ham eller hende bedst igennem forløbet. Der er stor forskel på, hvor hurtigt eleverne forstår stoffet, men her fokuserer vi på målet. Det er lige meget, hvordan de når målet, så længe de når det. Men viljen skal være der hos eleverne! Det er så målrettet en uddannelse, og der er bare ikke plads til slinger i valsen. Når en pilotstuderende stopper midt i en uddannelse, er det sjældent fordi evnerne mangler – det er simpelthen, fordi viljen til sejr ikke er stærk nok.

Da jeg var 4-5 år gammel var jeg vildt fascineret af at se på billeder af jagerfly i en grundbog for værnepligtige, som min far havde. Jeg begyndte at tegne fly og lånte mange bøger med billeder af fly, og efterhånden som jeg blev ældre, blev der mere tekst og færre billeder i bøgerne. Jeg nåede dog frem til, at det ikke var sikkert, at det var lige så spændende at leve af det, som det var at læse om det. Jeg troede også, at jeg skulle være mindst 18 år, før jeg kunne gøre noget ved det, men så så jeg en annonce i Ugeavisen om svæveflyvning, og det skulle jeg da prøve kræfter med!

Fast besluttet på at jeg ville være pilot, tog jeg min studentereksamen og supplerede med en 1-årig HH, og så søgte jeg job i en bank – jeg skulle jo spare penge op til min pilotuddannelse. Ved siden af mit arbejde i banken tog jeg teorien, fløj motorfly og fik privatflyvercertifikat, alt imens jeg arbejdede timer op og fik erfaring.

Jeg har både arbejdet som pilot hos Sun Air og Cimber/Sterling, og i dag er jeg hos JoinJet, hvor jeg for eksempel sidste sommer fløj en dj rundt i Europa – det betød blandt andet en tur til Ibiza hver torsdag i tre måneder. Hos dem har jeg også fløjet ambulancefly for SOS International og haft en del VIP-flyvninger. Og så var jeg med til at starte Senegal Airlines Regional Segment op, hvor jeg boede i Dakar i en periode på to måneder. Det var ret hårdt at være væk så længe fra min kone og mine børn, som bor her i Danmark. Som udgangspunkt har jeg min base i Danmark, og synes faktisk, jeg lever i en rigtig fin work-life-balance, selvom der sker noget nyt hver dag.

Ved siden af jobbet som pilot har jeg også været tilknyttet Billund Air Center, og jeg har faktisk været med siden starten. En af de rigtig fine ting hos Billund Air Center er, at eleverne i stor stil selv er med til at tage beslutningerne. For eksempel var eleverne på et tidspunkt med til at beslutte, at de ikke har uniform på hos os. Vi forsøgte et år at køre med uniform på forsøgsbasis, men det blev stemt ned af eleverne året efter.Brian Bane